-->

Sayfalar

19 Ağustos 2013 Pazartesi

Kobiler’de İletişim Sorunu

Kobilerdeki problemlerin en başta gelenlerinden birisi iletişim sorunu desem, sanırım bana katılırsınız.

Sylvine Herpin yanlış anlamalar konusunda bakın ne demiş;

 9 Olasılık;
Düşündüğünüz,                                                                                           
söylemek istediğiniz,
söylediğinizi sandığınız,
söylediğiniz,
karşınızdakinin duymak istediği,
duyduğu,
anlamak istediği,
anladığını sandığı,
anladığı arasında farklar vardır.

Dolayısıyla insanların birbirini yanlış anlaması için en az 9 olasılık vardır…”


Kaynak


Kişisel iletişimin bile zor olduğu  düşünülürse;  ‘Yönetsel İletişim’ basit görünmesine karşılık bünyesinde pek çok problem taşıyan çok karmaşık  bir süreçtir.

Yönetsel iletişim yatay ve dikey (yukardan aşağı ve aşağıdan yukarı) iletişim olarak ikiye ayrılır.
  • Dikey iletişim; Yukardan aşağı iletişim : Kurumun hiyerarşik yapısı içerisinde, tepedeki yöneticiden başlayıp, zincirleme aşağıya doğru uzanan iletişimdir .Yukarıdan aşağıya doğru iletişim genellikle, yalın bir dille, anlaşılır, mümkünse yazılı, yoruma yer vermeyecek biçimde olmalıdır. Aşağıdan yukarı iletişim; Astların gerekli bilgileri üstlere vermesidir. Genellikle astların verdiği rapor ve tepkilerden oluşur.

  • Yatay İletişim; Günümüzde belki de dikey iletişim kadar çalışanların kendi aralarındaki iletişimi önem kazanmıştır. Çünkü; işler artık yukardan aşağı emirlerle değil, süreçteki kişilerin birbirleriyle ilişkisiyle yürütülmektedir.

Bir firmada iletişim eksikliği neden olur:
 
  • Ne zaman , hangi bilgilerin , nereye gönderilmesi gerektiği tanımlanmamıştır.
 
  • Ne zaman , hangi sıklıkla rutin toplantı yapmamız gerektiği tanımlanmamıştır. Rutin toplantı yapılması gereken konular: stratejik planlama, süreç performanslarının izlenmesi, yeni tasarım veya projeler, satış ve bütçe takibi,  üretim planlama, kalite geliştirme, müşteri geri beslemeleri, v.b.

  • Rutin toplantılar dışında toplantı yapmamız gereken durumlar belirlenmemiştir. Bunlar; müşteri şikayeti, hatalı ürün çıkması, kazalar, acil durumlar, düzeltici faaliyetlerin başlatılmasının gerektiği durumlar, hammadde eksikliği  vb. durumlardır.

  • Etkin, sonuç alınan ve kararların takip edildiği toplantılar yapılamamaktadır.

  • Gerekli kayıtlar tutulmamakta yada ilgililere ulaştırılmamaktadır.

  • İletişim gerektiren özel durumlarda toplantı dışındaki yöntemlerin tanımlanmamış olması (müşteri ziyareti,  çalışanın fikrini almak için anket düzenlemek vb)

İletişimi aksatan başka bir durumda çalışanlar arasında hoşgörü eksikliğinin olması, gruplaşmalar, çatışmalar  yada motivasyon eksikliğidir.

Şirket tepe yöneticileri ile çalışanların iletişimini arttırmanın bir diğer yolu yerlerinde çalışanları ziyaret edip , sorunlarını paylaşmaktır.

Bu noktada bir anımı paylaşmak isterim. Danışmanlık yaptığım bir kobide patrondan her sabah işletmeyi dolaşarak operatörlerin ellerini sıkıp hatırlarının sormasını istemiştim. Başlarda çalışanlar sorunlarını açmaya çekindiler, ancak sabah dolaşmaları devam ettikçe aralarında bir güven köprüsü kuruldu ve hatalı çıkan işlerle ilgili malzeme yada makine kaynaklı sorunları anlatmaya başladılar. Patron problemlerin tümünün işçilerin dikkat etmemesinden olmadığını anladı, operatörlerde sorunlarını birinci elden duyurdukları için mutlu oldular. İstedikleri şeylerin bazılarının yapılmış olması da motivasyonu arttırdığı gibi, üretim fireleri azaldı.

Aslında doğru kurulmuş ve yönetilen ISO 9001 sistemi de iletişimin artmasında etkilidir.

Ekip çalışmalarını her zaman önemserim. (Tabi çalışma yöntemlerini bilmeleri kaydıyla) Çalıştığım bir firmada,iletişim sorununu ele alan bir ekip çalışması pek çok iletişim eksiği nedenlerini bularak , gerekli iletişim araçlarını tanımlamıştı. Gerçekten sonuç inanılmazdı.

Sizlere tavsiyem;
 
  • Sabah turlarına başlayın,hem dikey iletişimi arttırırsınız, hem de birinci elden bilgi sahibi olursunuz.

  • Kurumsallaşmanın ilk adımı olan ISO 9001 sisteminiz yoksa kurun varsa iyileştirin,

  • Rutin toplantılarınızı tanımlayın ve mutlaka bunlara uyulmasını sağlayın,

  • Hangi raporlarla işletmenizi kontrol edecekseniz belirleyin.

  • Çalışanların birbirlerine daha hoşgörülü olmaları için, sosyal faaliyetleri arttırın.(Toplu yemek, piknik, gezi vb)

  • ‘İç Müşteri ‘ kavramını yerleştirin. (Bu konuyu daha sonra anlatacağım)

  • Toplantılarda alacağınız kararların takip sistematiğini kurun.

  • İletişim eksikliğini fark ettiğiniz noktada ilgililerle toplanarak, tekrarlamaması için çözüm üretin.

 
İletişimle ilgili benzer hangi sorunlarınız  var? Nasıl çözmeyi düşünüyorsunuz?

4 yorum:

  1. Merhaba Şeyma hanım, iletişim kopukluğu gerçekten bir işyerinde doğabilecek en büyük sorunların başında gelebiliyor. Özellikle de üst yönetimin, alt yönetimin yaptıklarından haberleri olmayışı, daha da altta çalışanların durumlarından haberdar olmayışları son derece motivasyon ve verimlilik kaybına neden oluyor. Yeni yazılarınızı bekliyorum. Teşekkürlerimi sunarım. Saygılarımla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim. Yöneticilerin çalışanların yaptıklarını takip edebilmeleri için raporlama sistemlerini önemsiyorum. Ayrıca gerekli gördükleri rutin toplantılara katılmaları iletişim açısından önemli.

      Yeni yazılarımı sağ üst köşedeki twitter hesabımdan duyuracağım. Takip ederseniz sevinirim.

      Sil
  2. Merhaba,

    Sayın Bülent Fidan'dan gelen bir e-mail ile, faaliyetleriniz hakkında ön bilim oldu. Geçecek süre içinde faaliyetleriniz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak ve uygun olduğunuzda tanışmak isterim.

    Saygılarımla
    Burhan Çelme
    0 532 266 71 95
    burhan.celme@gmail.com

    YanıtlaSil
  3. Geri bildiriminiz için teşekkürler. Faaliyetlerimize www.saracdanismanlik.com adresinden ulaşabilirsiniz. Bende tatil dönüşü tanışmayı arzu ederim.

    YanıtlaSil